اشتباهات رایج کارکنان در محیط کار!

اشتباهات رایج کارکنان در محیط کار
برخی از اشتباهات در محیط‌های کاری بیشتر از جانب کارکنان سر می‌زنند. این اشتباهات نه تنها عملکرد خود کارکنان، بلکه در مجموع بهره‌وری سازمانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. در این مطلب به بررسی اشتباهات رایج کارکنان در محیط‌های کاری پرداخته و برای جلوگیری از آنها راه حل‌هایی ارائه کرده‌ایم.
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کمتر اشتباه کنید و حرفه‌ای باشید!

بیشتر افرادی که سهوا اشتباهی از آنها سر می‌زند، پس از آن به دنبال راه حلی برای جبران آن اشتباه خواهند بود؛ و تفاوتی ندارد این اشتباه در زنگی شخصی رخ داده است یا محیط کار. اما در محیط‌های کاری، اشتباهات فردی می‌تواند پیامدهای غیر قابل جبرانی هم برای خود فرد و هم برای سایر همکارانش به دنبال داشته باشد.
در مواردی که اشتباهات، صرفا گریبان خود شخص را می‌گیرند، «غیر حرفه‌ای نشان داده شدن» یکی از پیامدهای منفی قابل پیش‌بینی خواهد بود. در اصل، فردی که به دفعات در محیط کار خود دچار اشتباه می‌شود، از نظر دیگران یک کارمند و همکار غیر حرفه‌ای خواهد بود.
با شناخت اشتباهات رایج در محیط کار، می‌توان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرده و خود را به یک فرد حرفه‌ای و قابل اعتماد تبدیل کرد. در ادامه این مطلب از وبلاگ سایت بالونت، این اشتباهات رایج در محیط کار را بررسی کرده و برای هر کدام، راه حلی ارائه خواهیم کرد.

اشتباهات رایج کارکنان در محیط‌های کاری

تغییر و جابجایی بیش از حد

یکی از اشتباهات مرسوم در محیط‌های کاری، تمایل بیش از حد افراد برای جابجایی بین بخش‌ها و تخصص‌های مختلف سازمان است. لازم به ذکر است که تمایل به جابجایی و پیشرفت در سازمان، به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما مشکل زمانی ایجاد خواهد شد که این جابجایی‌ها از حد تعادل خارج شده و تیم منابع انسانی سازمان را به دردسر بیاندازد.

جابجایی مکرر بین موقعیت‌های شغلی مختلف
جابجایی مکرر بین موقعیت‌های شغلی مختلف

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، اشتباه نگرفتن «ارتقای شغلی» با جابجایی‌های مکرر شغلی است. فردی که مرحله به مرحله در حال پیشرفت بوده و به جایگاه‌های بالاتری در سازمان خود دست پیدا می‌کند، نباید با کسی اشتباه گرفته شود که مدام از وضعیت فعلی خود ناراضی بوده و بین بخش‌های مختلف جابجا می‌شود.

بیشتر بخوانیم: نکات مهم برای ارتقای شغلی!

چه افرادی مکررا جایگاه شغلی خود را تغییر می‌دهند؟

این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما «نداشتن آگاهی نسبت به شغل مورد علاقه»، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل آن باشد. فردی که مرتبا به دنبال تغییر شغل است و می‌خواهد کار کردن در قسمت‌های مختلف سازمان را تجربه کند، با احتمالی بالا هنوز نمی‌داند به چه شغلی علاقه دارد و باید در چه تخصصی به فعالیت خود ادامه دهد.
انجام تست‌های شخصیت‌شناسی و تعیین شغل مانند (MBTI) و مشورت گرفتن از مدیران و افراد باتجربه‌تر، می‌تواند از ایجاد چنین مشکلی برای افراد جلوگیری کند.

کمال‌گرایی

کمال‌گرایی، یک اشتباه نابخشودنی در محیط‌های کاری است! افراد کمال‌گرا، همیشه ترمزِ خود و همکاران‌شان را می‌کشند، اصلی‌ترین دلایل در ایجاد گلوگاه‌ها هستند و به‌طور کلی بهره‌وری سازمانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند!
از آنجایی که افراد کمال‌گرا به دنبال انجام بدون نقص کارها هستند و در عمل چنین چیزی بسیار دشوار است، می‌توانند تاثیرات منفی مختلفی بر تیم و سازمان خود بگذارند. این افراد عموما در تحویل به موقع وظایف خود دچار مشکل شده و استرس قابل توجهی، هم به خود و هم به همکاران‌شان وارد می‌کنند.
اولین قدم در مبارزه با کمال‌گرایی، پذیرش این مسئله است که همیشه نمی‌توان همه کارها را بدون نقص به سرانجام رساند. در گام‌های بعدی، شخص کمال‌گرا باید در عمل این باور را در خود نهادینه کند و در شرایطی حتی برخی از کارها را صرفا با یک نمره قابل قبول –نه لزوما بالاترین نمره- به اتمام برساند.

سرپیچی از دستورات مدیران

وقتی قرار است در سازمان خود به فردی حرفه‌ای تبدیل شوید، باید طبق دستورات مدیران خود پیش رفته و به آنها احترام بگذارید. کاملا واضح است که سرپیچی از دستورات مدیران، لجبازی با آنها، خودرای بودن و به‌طور کلی هر عملی که شما را در مقابل مدیران سازمان قرار دهد؛ چه پیامدی می‌تواند به همراه داشته باشد!

پیروی از دستورات مدیران
پیروی از دستورات مدیران

اما دو نکته مهم در این رابطه وجود دارد که باید به آنها توجه کرد:
• فرمان‌برداری و تبعیت از مدیران، نباید با چاپلوسی و تملق همراه شود! این دو مورد خیلی زود شما را از چشم‌ها انداخته و به موقعیت شغلی فعلی و آینده‌تان ضربه می‌زنند.
• حرف‌شنوی از مدیران، نباید خلاقیت و ایده‌پردازی شما را از بین ببرد. گاهی باید با مدیران خود وارد بحث و گفتگو شوید و اگر ایده‌ای خلاقانه دارید، برای به ثمر رسیدن آن بجنگید.
بیشتر مدیران از چنین کارکنانی استقبال می‌کنند. کارکنانی که در شرایط مختلف ایده‌های کاربردی می‌دهند و سعی می‌کنند فرآیندهای موجود در سازمان را بهینه کنند. ضمن ‌آن‌که افراد خلاق، هم از نظر مدیران و هم از نظر همکاران‌شان، افرادی بسیار محبوب هستند.

بیشتر بخوانیم: روش‌های افزایش خلاقیت در محیط کار!

کمک کردن و فداکاری بیش از حد

کمک کردن به همکاران، یک عادت پسندیده است که کار تیمی (Teamwork) را تقویت کرده و به بهبود و مدیریت ارتباطات با همکاران نیز کمک می‌کند. اما افراط کردن، می‌تواند این عادت پسندیده را نیز به اشتباهی بزرگ تبدیل کند!
کارکنان حرفه‌ای برای کمک کردن به همکاران خود، همیشه در شرایط حساس وارد عمل می‌شوند. یعنی این افراد هیچگاه برای کمک کردن به دیگران، برنامه‌ریزی نکرده و داوطلبانه خود را وارد این ماجرا نمی‌کنند. فقط در شرایط مهم، این افراد به کمک همکاران خود آمده و بر روی نتایج تیم خود، تاثیر می‌گذارند.
از طرفی، اشتباه بزرگ از سمت کارکنان غیر حرفه‌ای سر می‌زند. افرادی که همیشه در کار همکاران خود دخالت می‌کنند و اگرچه با نیتی پاک، اما باعث می‌شوند نه تنها کارها در مسیر اصلی خود پیش نرود، بلکه با بد عادت کردن همکاران‌شان، ضربه‌ای سنگین به تیم و سازمان خود وارد می‌کنند.

تحمل کردن شرایط نامساعد

بدون شک تحمل کردن شرایط نامساعد، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که از کارکنان در محیط‌های کاری سر می‌زند. اما موضوع نگران‌کننده این است که چنین اشتباهی معمولا به صورت عمدی و با میل خود افراد رخ می‌دهد!

تحمل شرایط نامساعد در محیط کار
تحمل شرایط نامساعد در محیط کار

تحمل کردن عمدی شرایط نامساعد توسط کارکنان می‌تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:
• ترس از دست دادن موقعیت شغلی
• درآمد بالا و موقعیت مناسب شغل مورد نظر
• عدم بهره‌مندی از عزت نفس
• شریک بودن در یک اشتباه بزرگ‌تر و تلاش برای مخفی نگه داشتن آن
و…
فعالیت در یک محیط کاری مسموم و تحمل شرایط نامساعد آن، به مرور زمان به روح و جسم افراد ضربه می‌زند. ضرباتی غیر قابل جبران که هیچ درآمد بالا و موقعیت شغلی مناسبی نمی‌تواند ذره‌ای از آنها را جبران کند.
کارکنان حرفه‌ای معمولا زمانی را برای حل شدن این مسائل در نظر می‌گیرند. در صورت حل نشدن این مشکلات، گام بعدی مشورت کردن با مدیران تیم یا سازمان است. و در نهایت اگر باز هم این شرایط نامساعد پابرجا بود، «تغییر شغل» انتخاب نهایی کارکنان حرفه‌ای و افرادی است که به خودشان احترام می‌گذارند.

بی‌نظمی

بی‌نظمی یکی از اشتباهاتی است که در تمامی فعالیت‌های کارکنان سازمان نمود پیدا می‌کند! نکته قابل تامل این است که افراد بی‌نظم، به هیچ وجه نمی‌توانند این ویژگی منفی خود را پنهان کنند و خیلی زود در چشم دیگران نمایان می‌شوند.
معمولا پیامدهای بی‌نظمی، دامن همه افراد حاضر در تیم یا سازمان را می‌گیرد. همانند کمال‌گرایی، بی‌نظمی هم می‌توانند یک عامل تضعیف‌کننده بهره‌وری فردی و تیمی باشد.
برخی از مهم‌ترین بی‌نظمی‌هایی که در محیط کار دیده می‌شوند عبارتند از:
• بی‌نظمی محیطی (مرتب نبودن میز کار، عدم آراستگی ظاهری و…)
• شرکت نامنظم در جلسات و بی‌نظمی در حضور در محل کار
• تحویل نامرتب کارها (عدم اولویت‌بندی کارها)
و…
برای ایجاد نظم در محیط کار، هم خود کارکنان نقش دارند و هم صاحبین کسب‌وکار. با تدوین برخی از اصول و دستورالعمل‌ها می‌توان الگوهای نظمی شرکت را ایجاد کرده و با فرهنگ‌سازی بین کارکنان، می‌توان آنها را برای ایجاد نظم شخصی و تیمیِ بیشتر، ترغیب نمود.

سوء استفاده از اعتماد دیگران

اعتماد، عامل استحکام روابط شخصی و کاری است و زمانی‌که از بین برود، به سادگی قابل جبران نخواهد بود. از این رو، سوء استفاده از اعتماد دیگران در محیط کار، خیلی زود فرد را از چشم دیگران خواهد انداخت و حرفه‌ای نبودن او را اثبات خواهد کرد.
معمولا در بیشتر محیط‌های کاری، روابط بین مدیران با کارکنان یا روابط کاری بین کارکنان با یکدیگر، بر پایه اعتماد شکل می‌گیرند. طبیعتا حتی یک بار سوء استفاده از این اعتماد، غیر قابل بخشش خواهد بود و در اغلب موارد، حتی اگر فرد خاطی، به ظاهر بخشیده شود، باز هم دیگران نگاه سابق را به او نخواهند داشت.

سوء استفاده از اعتماد دیگران
سوء استفاده از اعتماد دیگران

دانستن همین موارد، به افراد کمک می‌کند تا در این زمینه کاملا هوشیار عمل کرده و به هیچ عنوان از اعتماد همکاران و مدیران خود در محیط کار، سوء استفاده نکنند.

درگیر رقابت‌های ناسالم کاری شدن

متاسفانه متوسل شدن به کارهای غیر اخلاقی و ناجوان‌مردانه؛ همیشه رقابت‌های بین فردی و بین تیمی در سازمان‌ها را تهدید می‌کنند. چراکه برخی از افراد هرگز جنبه پذیرش شکست را ندارند و برخی دیگر نیز، به دنبال برتری و کسب موفقیت‌های بیشتر هستند.
در هر صورت، ورود به رقابت‌های درون‌سازمانی هرگز کار اشتباهی نیست، به شرط آن‌که جنبه لازم برای پذیرش شکست در همه افراد شرکت‌کننده وجود داشته باشد و این رقابت به عاملی برای پیشرفت و ارتقای همه افراد تبدیل شود.
مدیران تیم‌ها و سازمان‌ها باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که نگه داشتن رقابت‌ها در یک مسیر سالم، کار بسیار دشواری است. به همین خاطر باید زمانی برای برگزاری چنین رقابت‌هایی اقدام نمایند که، زیرساخت‌های سخت‌افزاری و فرهنگی آن تا حد مطلوبی فراهم شده باشد.

پرداختن بیش از حد به حواشی

از مهم‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات در محیط‌های کاری، پرداختن بیش از حد به حواشی است. کارکنانی که بخش قابل توجهی از زمان، انرژی و تمرکز خود را به حواشی سازمانی اختصاص می‌دهند، هرگز افرادی حرفه‌ای و محبوب نخواهند بود. این افراد معمولا انگیزه، تمرکز و بهره‌وری لازم را نداشته و تاثیرات منفی مختلفی بر همکاران خود می‌گذارند.
داشتن ویژگی‌های اخلاقی زیر، از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که می‌تواند از جانب کارکنان در محیط کار سر بزند:
• شایعه‌پراکنی در مورد همکاران و مدیران
• اعلام نارضایتی همیشگی از شرایط محیط کار و ترغیب کارکنان به خروج از سازمان
• غیبت کردن پشت سر همکاران یا مدیران
• تلاش برای کنکاش در زندگی شخصی همکاران
• ایجاد و گسترش افکار منفی و اغراق کردن در مشکلات سازمان
• داشتن روحیه انتقام‌جویانه و کینه‌ورزی
و…
مدیران سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، معمولا خیلی زود در مقابل چنین مواردی واکنش نشان داده و با شناسایی عوامل دخیل در این ماجرا، خیلی زود به تنبیه و مجازات آنها می‌پردازند.

حیات کسب‌وکار در دستان شما!

اشتباهات رایج در محیط‌های کاری که معمولا از کارکنان کم‌تجربه یا غیر حرفه‌ای سر می‌زنند، تاثیر قابل توجهی بر کاهش بهره‌وری شخصی و سازمانی دارند. این اشتباهات می‌توانند به مرور زمان به فرهنگ‌های کاری نامناسبی تبدیل شوند که حتی حیات کسب‌وکار را نیز تهدید می‌کنند. پس با شناسایی و آگاهی از این اشتباهات و تلاش برای جلوگیری از رخ دادن آنها، می‌توان از پیامدهای آتی چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کمتر اشتباه کنید و حرفه‌ای باشید!

بیشتر افرادی که سهوا اشتباهی از آنها سر می‌زند، پس از آن به دنبال راه حلی برای جبران آن اشتباه خواهند بود؛ و تفاوتی ندارد این اشتباه در زنگی شخصی رخ داده است یا محیط کار. اما در محیط‌های کاری، اشتباهات فردی می‌تواند پیامدهای غیر قابل جبرانی هم برای خود فرد و هم برای سایر همکارانش به دنبال داشته باشد.
در مواردی که اشتباهات، صرفا گریبان خود شخص را می‌گیرند، «غیر حرفه‌ای نشان داده شدن» یکی از پیامدهای منفی قابل پیش‌بینی خواهد بود. در اصل، فردی که به دفعات در محیط کار خود دچار اشتباه می‌شود، از نظر دیگران یک کارمند و همکار غیر حرفه‌ای خواهد بود.
با شناخت اشتباهات رایج در محیط کار، می‌توان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرده و خود را به یک فرد حرفه‌ای و قابل اعتماد تبدیل کرد. در ادامه این مطلب از وبلاگ سایت بالونت، این اشتباهات رایج در محیط کار را بررسی کرده و برای هر کدام، راه حلی ارائه خواهیم کرد.

اشتباهات رایج کارکنان در محیط‌های کاری

تغییر و جابجایی بیش از حد

یکی از اشتباهات مرسوم در محیط‌های کاری، تمایل بیش از حد افراد برای جابجایی بین بخش‌ها و تخصص‌های مختلف سازمان است. لازم به ذکر است که تمایل به جابجایی و پیشرفت در سازمان، به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما مشکل زمانی ایجاد خواهد شد که این جابجایی‌ها از حد تعادل خارج شده و تیم منابع انسانی سازمان را به دردسر بیاندازد.

جابجایی مکرر بین موقعیت‌های شغلی مختلف
جابجایی مکرر بین موقعیت‌های شغلی مختلف

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، اشتباه نگرفتن «ارتقای شغلی» با جابجایی‌های مکرر شغلی است. فردی که مرحله به مرحله در حال پیشرفت بوده و به جایگاه‌های بالاتری در سازمان خود دست پیدا می‌کند، نباید با کسی اشتباه گرفته شود که مدام از وضعیت فعلی خود ناراضی بوده و بین بخش‌های مختلف جابجا می‌شود.

بیشتر بخوانیم: نکات مهم برای ارتقای شغلی!

چه افرادی مکررا جایگاه شغلی خود را تغییر می‌دهند؟

این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، اما «نداشتن آگاهی نسبت به شغل مورد علاقه»، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل آن باشد. فردی که مرتبا به دنبال تغییر شغل است و می‌خواهد کار کردن در قسمت‌های مختلف سازمان را تجربه کند، با احتمالی بالا هنوز نمی‌داند به چه شغلی علاقه دارد و باید در چه تخصصی به فعالیت خود ادامه دهد.
انجام تست‌های شخصیت‌شناسی و تعیین شغل مانند (MBTI) و مشورت گرفتن از مدیران و افراد باتجربه‌تر، می‌تواند از ایجاد چنین مشکلی برای افراد جلوگیری کند.

کمال‌گرایی

کمال‌گرایی، یک اشتباه نابخشودنی در محیط‌های کاری است! افراد کمال‌گرا، همیشه ترمزِ خود و همکاران‌شان را می‌کشند، اصلی‌ترین دلایل در ایجاد گلوگاه‌ها هستند و به‌طور کلی بهره‌وری سازمانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند!
از آنجایی که افراد کمال‌گرا به دنبال انجام بدون نقص کارها هستند و در عمل چنین چیزی بسیار دشوار است، می‌توانند تاثیرات منفی مختلفی بر تیم و سازمان خود بگذارند. این افراد عموما در تحویل به موقع وظایف خود دچار مشکل شده و استرس قابل توجهی، هم به خود و هم به همکاران‌شان وارد می‌کنند.
اولین قدم در مبارزه با کمال‌گرایی، پذیرش این مسئله است که همیشه نمی‌توان همه کارها را بدون نقص به سرانجام رساند. در گام‌های بعدی، شخص کمال‌گرا باید در عمل این باور را در خود نهادینه کند و در شرایطی حتی برخی از کارها را صرفا با یک نمره قابل قبول –نه لزوما بالاترین نمره- به اتمام برساند.

سرپیچی از دستورات مدیران

وقتی قرار است در سازمان خود به فردی حرفه‌ای تبدیل شوید، باید طبق دستورات مدیران خود پیش رفته و به آنها احترام بگذارید. کاملا واضح است که سرپیچی از دستورات مدیران، لجبازی با آنها، خودرای بودن و به‌طور کلی هر عملی که شما را در مقابل مدیران سازمان قرار دهد؛ چه پیامدی می‌تواند به همراه داشته باشد!

پیروی از دستورات مدیران
پیروی از دستورات مدیران

اما دو نکته مهم در این رابطه وجود دارد که باید به آنها توجه کرد:
• فرمان‌برداری و تبعیت از مدیران، نباید با چاپلوسی و تملق همراه شود! این دو مورد خیلی زود شما را از چشم‌ها انداخته و به موقعیت شغلی فعلی و آینده‌تان ضربه می‌زنند.
• حرف‌شنوی از مدیران، نباید خلاقیت و ایده‌پردازی شما را از بین ببرد. گاهی باید با مدیران خود وارد بحث و گفتگو شوید و اگر ایده‌ای خلاقانه دارید، برای به ثمر رسیدن آن بجنگید.
بیشتر مدیران از چنین کارکنانی استقبال می‌کنند. کارکنانی که در شرایط مختلف ایده‌های کاربردی می‌دهند و سعی می‌کنند فرآیندهای موجود در سازمان را بهینه کنند. ضمن ‌آن‌که افراد خلاق، هم از نظر مدیران و هم از نظر همکاران‌شان، افرادی بسیار محبوب هستند.

بیشتر بخوانیم: روش‌های افزایش خلاقیت در محیط کار!

کمک کردن و فداکاری بیش از حد

کمک کردن به همکاران، یک عادت پسندیده است که کار تیمی (Teamwork) را تقویت کرده و به بهبود و مدیریت ارتباطات با همکاران نیز کمک می‌کند. اما افراط کردن، می‌تواند این عادت پسندیده را نیز به اشتباهی بزرگ تبدیل کند!
کارکنان حرفه‌ای برای کمک کردن به همکاران خود، همیشه در شرایط حساس وارد عمل می‌شوند. یعنی این افراد هیچگاه برای کمک کردن به دیگران، برنامه‌ریزی نکرده و داوطلبانه خود را وارد این ماجرا نمی‌کنند. فقط در شرایط مهم، این افراد به کمک همکاران خود آمده و بر روی نتایج تیم خود، تاثیر می‌گذارند.
از طرفی، اشتباه بزرگ از سمت کارکنان غیر حرفه‌ای سر می‌زند. افرادی که همیشه در کار همکاران خود دخالت می‌کنند و اگرچه با نیتی پاک، اما باعث می‌شوند نه تنها کارها در مسیر اصلی خود پیش نرود، بلکه با بد عادت کردن همکاران‌شان، ضربه‌ای سنگین به تیم و سازمان خود وارد می‌کنند.

تحمل کردن شرایط نامساعد

بدون شک تحمل کردن شرایط نامساعد، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که از کارکنان در محیط‌های کاری سر می‌زند. اما موضوع نگران‌کننده این است که چنین اشتباهی معمولا به صورت عمدی و با میل خود افراد رخ می‌دهد!

تحمل شرایط نامساعد در محیط کار
تحمل شرایط نامساعد در محیط کار

تحمل کردن عمدی شرایط نامساعد توسط کارکنان می‌تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:
• ترس از دست دادن موقعیت شغلی
• درآمد بالا و موقعیت مناسب شغل مورد نظر
• عدم بهره‌مندی از عزت نفس
• شریک بودن در یک اشتباه بزرگ‌تر و تلاش برای مخفی نگه داشتن آن
و…
فعالیت در یک محیط کاری مسموم و تحمل شرایط نامساعد آن، به مرور زمان به روح و جسم افراد ضربه می‌زند. ضرباتی غیر قابل جبران که هیچ درآمد بالا و موقعیت شغلی مناسبی نمی‌تواند ذره‌ای از آنها را جبران کند.
کارکنان حرفه‌ای معمولا زمانی را برای حل شدن این مسائل در نظر می‌گیرند. در صورت حل نشدن این مشکلات، گام بعدی مشورت کردن با مدیران تیم یا سازمان است. و در نهایت اگر باز هم این شرایط نامساعد پابرجا بود، «تغییر شغل» انتخاب نهایی کارکنان حرفه‌ای و افرادی است که به خودشان احترام می‌گذارند.

بی‌نظمی

بی‌نظمی یکی از اشتباهاتی است که در تمامی فعالیت‌های کارکنان سازمان نمود پیدا می‌کند! نکته قابل تامل این است که افراد بی‌نظم، به هیچ وجه نمی‌توانند این ویژگی منفی خود را پنهان کنند و خیلی زود در چشم دیگران نمایان می‌شوند.
معمولا پیامدهای بی‌نظمی، دامن همه افراد حاضر در تیم یا سازمان را می‌گیرد. همانند کمال‌گرایی، بی‌نظمی هم می‌توانند یک عامل تضعیف‌کننده بهره‌وری فردی و تیمی باشد.
برخی از مهم‌ترین بی‌نظمی‌هایی که در محیط کار دیده می‌شوند عبارتند از:
• بی‌نظمی محیطی (مرتب نبودن میز کار، عدم آراستگی ظاهری و…)
• شرکت نامنظم در جلسات و بی‌نظمی در حضور در محل کار
• تحویل نامرتب کارها (عدم اولویت‌بندی کارها)
و…
برای ایجاد نظم در محیط کار، هم خود کارکنان نقش دارند و هم صاحبین کسب‌وکار. با تدوین برخی از اصول و دستورالعمل‌ها می‌توان الگوهای نظمی شرکت را ایجاد کرده و با فرهنگ‌سازی بین کارکنان، می‌توان آنها را برای ایجاد نظم شخصی و تیمیِ بیشتر، ترغیب نمود.

سوء استفاده از اعتماد دیگران

اعتماد، عامل استحکام روابط شخصی و کاری است و زمانی‌که از بین برود، به سادگی قابل جبران نخواهد بود. از این رو، سوء استفاده از اعتماد دیگران در محیط کار، خیلی زود فرد را از چشم دیگران خواهد انداخت و حرفه‌ای نبودن او را اثبات خواهد کرد.
معمولا در بیشتر محیط‌های کاری، روابط بین مدیران با کارکنان یا روابط کاری بین کارکنان با یکدیگر، بر پایه اعتماد شکل می‌گیرند. طبیعتا حتی یک بار سوء استفاده از این اعتماد، غیر قابل بخشش خواهد بود و در اغلب موارد، حتی اگر فرد خاطی، به ظاهر بخشیده شود، باز هم دیگران نگاه سابق را به او نخواهند داشت.

سوء استفاده از اعتماد دیگران
سوء استفاده از اعتماد دیگران

دانستن همین موارد، به افراد کمک می‌کند تا در این زمینه کاملا هوشیار عمل کرده و به هیچ عنوان از اعتماد همکاران و مدیران خود در محیط کار، سوء استفاده نکنند.

درگیر رقابت‌های ناسالم کاری شدن

متاسفانه متوسل شدن به کارهای غیر اخلاقی و ناجوان‌مردانه؛ همیشه رقابت‌های بین فردی و بین تیمی در سازمان‌ها را تهدید می‌کنند. چراکه برخی از افراد هرگز جنبه پذیرش شکست را ندارند و برخی دیگر نیز، به دنبال برتری و کسب موفقیت‌های بیشتر هستند.
در هر صورت، ورود به رقابت‌های درون‌سازمانی هرگز کار اشتباهی نیست، به شرط آن‌که جنبه لازم برای پذیرش شکست در همه افراد شرکت‌کننده وجود داشته باشد و این رقابت به عاملی برای پیشرفت و ارتقای همه افراد تبدیل شود.
مدیران تیم‌ها و سازمان‌ها باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که نگه داشتن رقابت‌ها در یک مسیر سالم، کار بسیار دشواری است. به همین خاطر باید زمانی برای برگزاری چنین رقابت‌هایی اقدام نمایند که، زیرساخت‌های سخت‌افزاری و فرهنگی آن تا حد مطلوبی فراهم شده باشد.

پرداختن بیش از حد به حواشی

از مهم‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات در محیط‌های کاری، پرداختن بیش از حد به حواشی است. کارکنانی که بخش قابل توجهی از زمان، انرژی و تمرکز خود را به حواشی سازمانی اختصاص می‌دهند، هرگز افرادی حرفه‌ای و محبوب نخواهند بود. این افراد معمولا انگیزه، تمرکز و بهره‌وری لازم را نداشته و تاثیرات منفی مختلفی بر همکاران خود می‌گذارند.
داشتن ویژگی‌های اخلاقی زیر، از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که می‌تواند از جانب کارکنان در محیط کار سر بزند:
• شایعه‌پراکنی در مورد همکاران و مدیران
• اعلام نارضایتی همیشگی از شرایط محیط کار و ترغیب کارکنان به خروج از سازمان
• غیبت کردن پشت سر همکاران یا مدیران
• تلاش برای کنکاش در زندگی شخصی همکاران
• ایجاد و گسترش افکار منفی و اغراق کردن در مشکلات سازمان
• داشتن روحیه انتقام‌جویانه و کینه‌ورزی
و…
مدیران سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، معمولا خیلی زود در مقابل چنین مواردی واکنش نشان داده و با شناسایی عوامل دخیل در این ماجرا، خیلی زود به تنبیه و مجازات آنها می‌پردازند.

حیات کسب‌وکار در دستان شما!

اشتباهات رایج در محیط‌های کاری که معمولا از کارکنان کم‌تجربه یا غیر حرفه‌ای سر می‌زنند، تاثیر قابل توجهی بر کاهش بهره‌وری شخصی و سازمانی دارند. این اشتباهات می‌توانند به مرور زمان به فرهنگ‌های کاری نامناسبی تبدیل شوند که حتی حیات کسب‌وکار را نیز تهدید می‌کنند. پس با شناسایی و آگاهی از این اشتباهات و تلاش برای جلوگیری از رخ دادن آنها، می‌توان از پیامدهای آتی چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

اشتراک
اطلاع رسانی از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
دیدن تمام نظرات
شبکه اجتماعی سازمانی بالونت

بالونت یک استارتاپ در حوزه شبکه‌های اجتماعی است که به صورت تخصصی بر روی خدمات به تیم‌های کاری، شرکت‌ها و سازمان‌ها متمرکز شده است. بالونت در چشم‌انداز خود، یک سوپر اپلیکیشن بومی را متصور شده است تا بتواند نیازهای گوناگونی از کاربران را مخصوصا در حوزه کار تیمی و کسب‌و‌کار برطرف نماید. این استارتاپ در سال ۱۳۹۶ و توسط شرکت «زمین مجازی» راه‌اندازی شده است.

شماره تماس:  28424650-021

(شنبه تا پنج‌شنبه | ساعت 9:30 تا 17:30)

دفتر تهران: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، تقاطع کردستان، ساختمان فرهاد، طبقه سوم

دفتر اصفهان: خیابان مشتاق سوم بعد از سه‌راه جی‌شیر، ساختمان شهرک علمی و تحقیقاتی، طبقه سوم، واحد ۳۱۰

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت زمین مجازی می‌باشد.

© 2021 zamin.link