۱۰ عادت مهم که موفقیت شغلی شما را تضمین می‌کند!

عادات مهمی که به موفقیت شغلی کمک می‌کنند!
بسیاری از کارها و فعالیت‌های ما در محیط کار، از عادات ما نشات می‌گیرند. به همین دلیل، این عادات می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یا عدم موفقیت شغلی ما ایفا کنند. در این مطلب از سایت بالونت، با عادات مهم برای موفقیت شغلی بیشتر آشنا خواهیم شد.
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

نقش عادات در موفقیت و شکست

عادت‌ها از تاثیرگذارترین عوامل در انجام کارها و فعالیت‌های روزانه ما هستند. به همین دلیل است که بیشتر افراد موفق، به نهادینه‌کردن عادات خوب تاکید می‌کنند. چرا که این افراد، به‌خوبی میزان اهمیت عادات در مسیر موفقیت را درک کرده‌اند.
کال نیوپورت (Cal Newport) در کتاب «کار عمیق» خود، با ایجاد یک ارتباط منطقی بین عادات و اراده انسان، به‌خوبی دلیل اهمیت عادات را تشریح می‌کند. از نظر او، میزان اراده انسان محدود است و هر فرد باید از این میزان اراده، حداکثر استفاده را ببرد. در ادامه مطلب، ایده کال نیوپورت را بیشتر تشریح می‌کنیم.

چرا ایجاد عادات تا این حد اهمیت دارد؟

تعیین یک هدف و شروع به اجرایی‌کردن یک برنامه برای دستیابی به آن، همان نقطه‌ای است که افراد باید اراده خود را بکار بگیرند. اما سوال مهمی که مطرح می‌شود، در رابطه با ادامه مسیر موفقیت است. اگر اراده خود را صرفا برای شروع یک کار استفاده نماییم، در ادامه مسیر چه چیزی به کمک‌مان خواهد آمد؟
پاسخ این سوال مهم، «عادت‌های مناسب» هستند. ما باید مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و رفتارهایی که برای دستیابی به اهداف‌مان ضروری است را به مجموعه‌ای از عادات درست تبدیل کنیم. این عادات دو دستاورد بزرگ را با خود به همراه دارند:
• خودکارسازی انجام کارها با کمترین انرژی و زحمت
• نیاز به کمترین میزان اراده

نقش عادت‌سازی در موفقیت
نقش عادت‌سازی در موفقیت

با این تفاسیر، عادت‌سازی و ایجاد عادات سازنده، می‌تواند یک راهکار مناسب برای دستیابی به موفقیت باشد. موفقیتی که حتی می‌توان آن را در زمینه‌های شغلی نیز انتظار داشت. در ادامه این مطلب از سایت بالونت، با عاداتی آشنا خواهیم شد که در موفقیت شغلی کارکنان، نقش بسیار مهمی دارند.

عادات مهم برای موفقیت شغلی

یادگیری روزانه

یکی از مهم‌ترین عاداتی که برای موفقیت شغلی باید در خودمان نهادینه کنیم، عادت به «یادگیری روزانه» است. یادگیری روزانه حتی فقط ۳۰ دقیقه، در آینده نزدیک باعث تغییراتی بسیار چشم‌گیر خواهد شد.
یادگیری روزانه، دانش فعلی ما را در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنیم، همیشه بروز نگه داشته و به مرور زمان، ما را به یکی از برجسته‌ترین افراد در آن زمینه تبدیل می‌کند. برخی از عادات مناسبی که در این راستا می‌توان برای موفقیت شغلی به آنها توجه کرد، عبارتند از:
• پیگیری اخبار مرتبط با حوزه فعالیت از طریق روش‌های مختلف
• مطالعه روزانه کتاب‌های تخصصی یا غیر تخصصی (مرتبط با بهبود فردی، موفقیت، تقویت مهارت‌های نرم و سخت و…)
• شرکت در دوره‌های آموزشی
• فعالیت‌ها در انجمن‌های اینترنتی مرتبط با حوزه شغلی
و…

بیشتر بخوانیم: سرویس تالار گفتگو (فروم) بالونت چه امکاناتی دارد؟

با تمرکز کار کردن

از دیگر عوامل مهمی که باید عادات مرتبط به آن را تقویت نمود، تمرکز حواس است. دستیابی به تمرکز آن هم در محیط‌های کاری، کار چندان ساده‌ای نیست. اما زمانی‌که با تمرکز بالا کار کردن، تبدیل به یک عادت شود، بسیاری از چالش‌های موجود، خود به خود رفع خواهند شد.
برای افزایش تمرکز در محیط‌های کاری، پیش از این مقاله‌ای در وبلاگ سایت بالونت منتشر کرده‌ایم. این مقاله را می‌توانید از طریق لینک زیر مطالعه نمایید:
روش‌های افزایش تمرکز در محیط‌های کاری!

تمرکز بالا هنگام کار کردن
تمرکز بالا هنگام کار کردن

برنامه‌ریزی روزانه

حرکت به سمت یک مقصد جدید، همیشه با چالش‌های مختلفی روبه‌روست. اما وجود یک «نقشه راه» مناسب، بسیاری از این چالش‌ها را رفع می‌کند. برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف، همان نقشه راهی است که به آن نیاز داریم.
اما همانطور که در مقاله «دستیابی به اهداف به کمک روش هارادا» گفته شد، هر هدف به کارهای کوچک‌تری تقسیم می‌شود. این کارها باید به‌صورت بخشی از روتین روزانه درآمده و افراد به اجرای آنها پایبند باشند. وجود یک «برنامه‌ریزی روزانه»، انجام این روتین‌ها را ساده‌تر می‌کند.
افرادی که عادت دارند کارهای خود را بر اساس یک برنامه روزانه پیش ببرند، معمولا بهره‌وری بیشتری داشته و در کارشان کیفیت بالاتری را ارائه می‌کنند. اما برای برنامه‌ریزی کردن نیز باید به نکات مختلفی توجه کرد. نکاتی که کیفیت خود برنامه را ارتقا داده و اجرای آن را ساده‌تر می‌کنند. این نکات را می‌توانید در مقاله «مهم‌ترین نکات در برنامه‌ریزی» مطالعه نمایید.

پیشی گرفتن از برنامه شخصی

حالا که به‌خوبی با اهمیت برنامه‌ریزی و بخصوص برنامه‌ریزی روزانه آشنا شده‌ایم، باید به عادت مهم دیگری برای موفقیت شغلی اشاره کرد. افراد موفق در محیط‌های کاری، عادت دارند از برنامه خود پیشی بگیرند!
زمانی می‌توان از برنامه خود سبقت گرفته و کارهای بیشتری انجام داد که:
• به اندازه کافی در مدیریت زمان توانمند باشیم؛
• کمال‌گرا نبوده و کارها را با کیفیت مطلوب و در موعد مقرر تحویل دهیم؛
• برای انجام دادن کارها، راه‌حل‌های بهینه‌تری پیدا کنیم؛
• در صورت نیاز از دیگر همکاران یا مدیران کمک بگیریم؛
• به توانایی‌های خود اطمینان داشته و خودمان را به تسک‌های روزانه محدود نکنیم.
در این صورت، حتی با ایجاد هر وقفه در اجرای برنامه‌ها (به‌دلیل مشکلات شخصی، اتفاقات غیر منتظره و…)، دیگر نگران زمان از دست رفته نخواهیم بود. چرا که پیش از این، کمی بیشتر از کارهای معمول فعالیت کرده و به‌نوعی مقداری زمان برای خودمان ذخیره کرده‌ایم.

توجه به نظم

فواید کوچک و بزرگ نظم، چه در زندگی شخصی و چه در محیط کار، برای همه افراد شناخته شده است. مطمئنا اولین کسی که از این فواید بهره‌مند می‌شود، خود فرد است. اما ایجاد عاداتی مبتنی بر نظم، کار چندان ساده‌ای نیست. به عبارتی باید در ابتدای کار سختی‌های این فرآیند را به جان خرید تا در آینده نزدیک از فواید آن برخوردار شویم.

عادت به نظم در محیط‌های کاری
عادت به نظم در محیط‌های کاری

نظم در زمینه شغلی، به قسمت‌های مختلفی اعم از زمان شروع و پایان کار (زمان ورود به محل کار و خروج از آن)، وقت‌شناسی برای شرکت در جلسات، چیدمان منظم وسایل کار، ترتیب انجام دادن کارها، مرتب بودن ظاهر و… تقسیم می‌شود. افرادی که عادت دارند کارهای خود را به‌صورت منظم انجام دهند، به هر کدام از این قسمت‌ها، به اندازه کافی اهمیت می‌دهند.
به عبارت دیگر افراد منظم در محیط‌های کاری:
• در یک بازه زمانی مشخص در محل کار خود حضور داشته و یا در صورت دورکاری، برای کار کردن یک بازه مشخصی در نظر می‌گیرند؛
• به موقع در جلسات حاضر شده و برای وقت خود و دیگران ارزش قائل‌اند؛
• تا حد امکان، در چیدمان وسایل کار خود منظم هستند؛
• به ظاهر خود اهمیت داده و همیشه مرتب است؛
• و مجموعه‌ای دیگر از خصوصیات مرتبط با نظم که به عنوان عاداتی سازنده در آنها نهادینه شده‌اند.

هماهنگی با مدیران و سایر همکاران

یک عادت پسندیده دیگر برای دستیابی به موفقیت شغلی، هماهنگی با مدیران و سایر همکاران است. افرادی که عادت دارند پیش از شروع یک کار، با مدیران و سایر همکاران خود هماهنگ می‌شوند، معمولا بیشترین بهره‌وری را دارند. چرا که این افراد، توانایی‌ها و مهارت‌های خود را با توجه به نیازهای موجود بکار می‌گیرند.
مشورت با مدیران باعث می‌شود که:
• با توجه به اطلاعات کامل‌تر مدیران، فرد راه‌حل‌های بهینه را شناسایی کرده و با بهره‌وری بیشتری کار کند؛
• از دوباره‌کاری‌های احتمالی جلوگیری شود؛
• زمان انجام کارها به حداقل برسد؛
• خروجی نهایی به خروجی مد نظر مدیران نزدیک‌تر شده و در نتیجه کیفیت کار بالاتر برود؛
• در صورت نیاز، افراد دیگری برای کمک به فرد برای انجام‌دادن آن کار اضافه شوند؛
• و انواع خسارت‌ها (مالی، جانی و…) به حداقل برسند.

هماهنگی با مدیران برای موفقیت شغلی بیشتر
هماهنگی با مدیران برای موفقیت شغلی بیشتر

از طرفی هماهنگی با سایر همکاران نیز باعث می‌شود:
• پیش‌نیازها در زمان مورد نظر آماده شده و تحویل فرد گردند؛
• دوباره‌کاری‌های تیمی ناشی از عدم هماهنگی به حداقل برسند؛
• هزینه تمام شده برای انجام کارها کاهش یابد؛
• فشار کاری از یک نفر برداشته شده و بر روی کل تیم باشد؛
• و مهارت‌های کار تیمی افزایش پیدا کنند.

پرسشگری هوشمندانه

این مورد را می‌توان کاملا مرتبط با مورد قبل (هماهنگی با مدیران و سایر همکاران) دانست. افرادی که به موفقیت‌های شغلی دست یافته‌اند، سوالات خود را پیش از شروع یک کار مطرح کرده و به‌دنبال پاسخ آنها هستند. بخصوص آن‌که در کار محول‌شده، موضوعی باشد که به‌خوبی با آن آشنایی نداشته و یا از جزئیات آن بی‌اطلاع‌اند.
پرسیدن سوالات هوشمندانه، یک عادت خوب برای جلوگیری از سوء برداشت‌هاست. اگر افراد به‌خوبی صورت‌مسئله را درک نکرده باشند، مطمئنا نمی‌توانند جواب قابل قبولی برای آن ارائه کنند. درک درست صورت‌مسئله نیز، معمولا با سوال‌پرسیدن، کار ساده‌تری خواهد بود.

بیشتر بخوانیم: نکات مهم برای تقویت مهارت حل مسئله!

گوش‌دادن فعال

شاید یکی از طلایی‌ترین عادات در افراد موفق، عادت به گوش‌دادن فعال باشد. گوش‌دادن فعال، یک مهره کلیدی و تقریبا گم‌شده در ارتباطات کلامی ماست. اگر به این موضوع به‌اندازه کافی توجه شود، بسیاری از مشکلات ارتباطی هرگز به‌وقوع نخواهند پیوست.
مشکل بزرگ بیشتر افراد در ارتباطات کلامی، «شنیدن» به‌جای «گوش دادن» است. به‌طور کلی، شنیدن باعث فعال‌شدن سنسورهای شنیداری گوش شده و صرفا فرد، صدایی را از طریق آن می‌شنود. اما گوش‌دادن فعال، یک «مهارت شناختی» است که مستقیما مغز را درگیر می‌کند. یعنی فرد با گوش‌دادن به چیزی، همزمان مفهوم آن را در ذهن خود «تجزیه و تحلیل» می‌کند.

مهارت گوش دادن فعال در محیط‌های کاری
مهارت گوش دادن فعال در محیط‌های کاری

در محیط‌های کاری و در ارتباطات کلامی با مدیران و همکاران، عادت به گوش‌دادن فعال می‌تواند مزایای مختلفی با خود به‌همراه داشته باشد. اما اصلی‌ترین مزیت این عادت، تفهیم درست صورت‌مسئله و درک‌کردن دقیق منظور افراد است. اگر با مفاهیم مرتبط با ارتباطات کلامی آشنا باشید، به‌خوبی می‌دانید که بسیاری از مشکلات ارتباطی، از برداشت‌های اشتباه ناشی می‌شوند.

خودمدیریتی فعال

برخی از ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیت‌های کارکنان، ممکن است برای مدیران یک شرکت یا سازمان پسندیده نباشند. یکی از مهم‌ترین موارد در این خصوص، عدم خودمدیریتی در کارکنان است. معمولا مدیران سطوح مختلف یک سازمان، هرگز علاقه‌ای به پیگیری‌های مستمر و یادآوری وظایف محول‌شده به کارکنان ندارند.
افرادی که به‌دنبال دستیابی به موفقیت‌های شغلی بیشتر هستند، عادت دارند همیشه خودشان،‌ اولین مدیر خودشان باشند! زمانی‌که به این افراد کاری سپرده می‌شود، خودشان بسیاری از موارد را بررسی کرده و فقط در مواقع ضروری، با مدیران و سایر همکاران، هماهنگ می‌شوند. این افراد نسبت به دیگران، به پیگیری‌های کمتری نیاز داشته و معمولا مدیران، آنها را افرادی مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد می‌دانند.
البته این خودمدیریتی به معنای خودرای‌بودن و بی‌توجهی به نظرات دیگران نیست. بلکه خودمدیریتی به عنوان یکی از حوزه‌های هوش هیجانی (EQ)، به‌معنای شناسایی، مدیریت و به‌سرانجام‌رساندن کارهای نسبتا بدیهی است؛ پیش از آن‌که دیگران آنها را به ما گوشزد کنند!
برخی از موارد ضروری برای تقویت خودمدیریتی عبارتند از:
• اعتماد به نفس
• تسلط بر مدیریت زمان
• توانایی تعیین هدف و برنامه‌ریزی
• توانایی حل مسئله بالا
• مسئولیت‌پذیری
و…

بیشتر بخوانیم: روش‌های افزایش مسئولیت‌پذیری شغلی!

ثبت مستندات و گزارش‌دهی مستمر

آخرین عادت مهمی که برای موفقیت شغلی به آن اشاره می‌کنیم، عادت به مستندسازی و گزارش‌دهی است. افراد موفق در هر زمینه‌ای، همیشه برای گفته‌های خود، سند ارائه می‌کنند. اگر بخواهند موضوعی را بیان کنند، این کار همیشه با ارائه مجموعه‌ای از آمار، ارقام و مستندات همراه است.

ثبت مستندات و گزارش‌دهی منظم
ثبت مستندات و گزارش‌دهی منظم

ثبت مستندات کاری، به این دلیل حائز اهمیت است که، در مواقع لزوم می‌توان به آنها رجوع کرده و از این طریق اطلاعات ارزشمندی استخراج کرد. از طرفی اگر قرار است برای موضوعی به کسی گزارشی ارائه شود، این مستندات می‌توانند به عنوان یکی از منابع این گزارش‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.
یک کارمند موفق در سازمان، همیشه باید بداند هر پروژه‌ای پیش از تحویل به او چه وضعیتی داشته و پس از آن، چه تغییراتی داشته است. مدیران سازمان نیز با بررسی این تغییرات، در سطح توانایی‌های کارمند مورد نظر بازنگری کرده و شانس او برای ارتقای شغلی نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانیم: نکات مهم برای ارتقای شغلی از نظر کارمندان موفق!

عادت‌سازی، فرآیندی زمانبر است!

در این مطلب با عادات مهمی که به موفقیت شغلی افراد کمک می‌کنند، بیشتر آشنا شدیم. ایجاد این عادت‌ها اگرچه فرآیندی زمانبر است، اما در آینده‌ای نزدیک، پیامدهای بسیار مطلوبی را هم برای خود فرد و هم برای سازمانی که در آن کار می‌کند با خود به‌دنبال دارد. برای موفقیت در این مسیر می‌توان در هر مقطع از زمان بر روی یکی از این عادت‌ها تمرکز کرده و به‌مرور به همه آنها دست پیدا کرد.

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

نقش عادات در موفقیت و شکست

عادت‌ها از تاثیرگذارترین عوامل در انجام کارها و فعالیت‌های روزانه ما هستند. به همین دلیل است که بیشتر افراد موفق، به نهادینه‌کردن عادات خوب تاکید می‌کنند. چرا که این افراد، به‌خوبی میزان اهمیت عادات در مسیر موفقیت را درک کرده‌اند.
کال نیوپورت (Cal Newport) در کتاب «کار عمیق» خود، با ایجاد یک ارتباط منطقی بین عادات و اراده انسان، به‌خوبی دلیل اهمیت عادات را تشریح می‌کند. از نظر او، میزان اراده انسان محدود است و هر فرد باید از این میزان اراده، حداکثر استفاده را ببرد. در ادامه مطلب، ایده کال نیوپورت را بیشتر تشریح می‌کنیم.

چرا ایجاد عادات تا این حد اهمیت دارد؟

تعیین یک هدف و شروع به اجرایی‌کردن یک برنامه برای دستیابی به آن، همان نقطه‌ای است که افراد باید اراده خود را بکار بگیرند. اما سوال مهمی که مطرح می‌شود، در رابطه با ادامه مسیر موفقیت است. اگر اراده خود را صرفا برای شروع یک کار استفاده نماییم، در ادامه مسیر چه چیزی به کمک‌مان خواهد آمد؟
پاسخ این سوال مهم، «عادت‌های مناسب» هستند. ما باید مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و رفتارهایی که برای دستیابی به اهداف‌مان ضروری است را به مجموعه‌ای از عادات درست تبدیل کنیم. این عادات دو دستاورد بزرگ را با خود به همراه دارند:
• خودکارسازی انجام کارها با کمترین انرژی و زحمت
• نیاز به کمترین میزان اراده

نقش عادت‌سازی در موفقیت
نقش عادت‌سازی در موفقیت

با این تفاسیر، عادت‌سازی و ایجاد عادات سازنده، می‌تواند یک راهکار مناسب برای دستیابی به موفقیت باشد. موفقیتی که حتی می‌توان آن را در زمینه‌های شغلی نیز انتظار داشت. در ادامه این مطلب از سایت بالونت، با عاداتی آشنا خواهیم شد که در موفقیت شغلی کارکنان، نقش بسیار مهمی دارند.

عادات مهم برای موفقیت شغلی

یادگیری روزانه

یکی از مهم‌ترین عاداتی که برای موفقیت شغلی باید در خودمان نهادینه کنیم، عادت به «یادگیری روزانه» است. یادگیری روزانه حتی فقط ۳۰ دقیقه، در آینده نزدیک باعث تغییراتی بسیار چشم‌گیر خواهد شد.
یادگیری روزانه، دانش فعلی ما را در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنیم، همیشه بروز نگه داشته و به مرور زمان، ما را به یکی از برجسته‌ترین افراد در آن زمینه تبدیل می‌کند. برخی از عادات مناسبی که در این راستا می‌توان برای موفقیت شغلی به آنها توجه کرد، عبارتند از:
• پیگیری اخبار مرتبط با حوزه فعالیت از طریق روش‌های مختلف
• مطالعه روزانه کتاب‌های تخصصی یا غیر تخصصی (مرتبط با بهبود فردی، موفقیت، تقویت مهارت‌های نرم و سخت و…)
• شرکت در دوره‌های آموزشی
• فعالیت‌ها در انجمن‌های اینترنتی مرتبط با حوزه شغلی
و…

بیشتر بخوانیم: سرویس تالار گفتگو (فروم) بالونت چه امکاناتی دارد؟

با تمرکز کار کردن

از دیگر عوامل مهمی که باید عادات مرتبط به آن را تقویت نمود، تمرکز حواس است. دستیابی به تمرکز آن هم در محیط‌های کاری، کار چندان ساده‌ای نیست. اما زمانی‌که با تمرکز بالا کار کردن، تبدیل به یک عادت شود، بسیاری از چالش‌های موجود، خود به خود رفع خواهند شد.
برای افزایش تمرکز در محیط‌های کاری، پیش از این مقاله‌ای در وبلاگ سایت بالونت منتشر کرده‌ایم. این مقاله را می‌توانید از طریق لینک زیر مطالعه نمایید:
روش‌های افزایش تمرکز در محیط‌های کاری!

تمرکز بالا هنگام کار کردن
تمرکز بالا هنگام کار کردن

برنامه‌ریزی روزانه

حرکت به سمت یک مقصد جدید، همیشه با چالش‌های مختلفی روبه‌روست. اما وجود یک «نقشه راه» مناسب، بسیاری از این چالش‌ها را رفع می‌کند. برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف، همان نقشه راهی است که به آن نیاز داریم.
اما همانطور که در مقاله «دستیابی به اهداف به کمک روش هارادا» گفته شد، هر هدف به کارهای کوچک‌تری تقسیم می‌شود. این کارها باید به‌صورت بخشی از روتین روزانه درآمده و افراد به اجرای آنها پایبند باشند. وجود یک «برنامه‌ریزی روزانه»، انجام این روتین‌ها را ساده‌تر می‌کند.
افرادی که عادت دارند کارهای خود را بر اساس یک برنامه روزانه پیش ببرند، معمولا بهره‌وری بیشتری داشته و در کارشان کیفیت بالاتری را ارائه می‌کنند. اما برای برنامه‌ریزی کردن نیز باید به نکات مختلفی توجه کرد. نکاتی که کیفیت خود برنامه را ارتقا داده و اجرای آن را ساده‌تر می‌کنند. این نکات را می‌توانید در مقاله «مهم‌ترین نکات در برنامه‌ریزی» مطالعه نمایید.

پیشی گرفتن از برنامه شخصی

حالا که به‌خوبی با اهمیت برنامه‌ریزی و بخصوص برنامه‌ریزی روزانه آشنا شده‌ایم، باید به عادت مهم دیگری برای موفقیت شغلی اشاره کرد. افراد موفق در محیط‌های کاری، عادت دارند از برنامه خود پیشی بگیرند!
زمانی می‌توان از برنامه خود سبقت گرفته و کارهای بیشتری انجام داد که:
• به اندازه کافی در مدیریت زمان توانمند باشیم؛
• کمال‌گرا نبوده و کارها را با کیفیت مطلوب و در موعد مقرر تحویل دهیم؛
• برای انجام دادن کارها، راه‌حل‌های بهینه‌تری پیدا کنیم؛
• در صورت نیاز از دیگر همکاران یا مدیران کمک بگیریم؛
• به توانایی‌های خود اطمینان داشته و خودمان را به تسک‌های روزانه محدود نکنیم.
در این صورت، حتی با ایجاد هر وقفه در اجرای برنامه‌ها (به‌دلیل مشکلات شخصی، اتفاقات غیر منتظره و…)، دیگر نگران زمان از دست رفته نخواهیم بود. چرا که پیش از این، کمی بیشتر از کارهای معمول فعالیت کرده و به‌نوعی مقداری زمان برای خودمان ذخیره کرده‌ایم.

توجه به نظم

فواید کوچک و بزرگ نظم، چه در زندگی شخصی و چه در محیط کار، برای همه افراد شناخته شده است. مطمئنا اولین کسی که از این فواید بهره‌مند می‌شود، خود فرد است. اما ایجاد عاداتی مبتنی بر نظم، کار چندان ساده‌ای نیست. به عبارتی باید در ابتدای کار سختی‌های این فرآیند را به جان خرید تا در آینده نزدیک از فواید آن برخوردار شویم.

عادت به نظم در محیط‌های کاری
عادت به نظم در محیط‌های کاری

نظم در زمینه شغلی، به قسمت‌های مختلفی اعم از زمان شروع و پایان کار (زمان ورود به محل کار و خروج از آن)، وقت‌شناسی برای شرکت در جلسات، چیدمان منظم وسایل کار، ترتیب انجام دادن کارها، مرتب بودن ظاهر و… تقسیم می‌شود. افرادی که عادت دارند کارهای خود را به‌صورت منظم انجام دهند، به هر کدام از این قسمت‌ها، به اندازه کافی اهمیت می‌دهند.
به عبارت دیگر افراد منظم در محیط‌های کاری:
• در یک بازه زمانی مشخص در محل کار خود حضور داشته و یا در صورت دورکاری، برای کار کردن یک بازه مشخصی در نظر می‌گیرند؛
• به موقع در جلسات حاضر شده و برای وقت خود و دیگران ارزش قائل‌اند؛
• تا حد امکان، در چیدمان وسایل کار خود منظم هستند؛
• به ظاهر خود اهمیت داده و همیشه مرتب است؛
• و مجموعه‌ای دیگر از خصوصیات مرتبط با نظم که به عنوان عاداتی سازنده در آنها نهادینه شده‌اند.

هماهنگی با مدیران و سایر همکاران

یک عادت پسندیده دیگر برای دستیابی به موفقیت شغلی، هماهنگی با مدیران و سایر همکاران است. افرادی که عادت دارند پیش از شروع یک کار، با مدیران و سایر همکاران خود هماهنگ می‌شوند، معمولا بیشترین بهره‌وری را دارند. چرا که این افراد، توانایی‌ها و مهارت‌های خود را با توجه به نیازهای موجود بکار می‌گیرند.
مشورت با مدیران باعث می‌شود که:
• با توجه به اطلاعات کامل‌تر مدیران، فرد راه‌حل‌های بهینه را شناسایی کرده و با بهره‌وری بیشتری کار کند؛
• از دوباره‌کاری‌های احتمالی جلوگیری شود؛
• زمان انجام کارها به حداقل برسد؛
• خروجی نهایی به خروجی مد نظر مدیران نزدیک‌تر شده و در نتیجه کیفیت کار بالاتر برود؛
• در صورت نیاز، افراد دیگری برای کمک به فرد برای انجام‌دادن آن کار اضافه شوند؛
• و انواع خسارت‌ها (مالی، جانی و…) به حداقل برسند.

هماهنگی با مدیران برای موفقیت شغلی بیشتر
هماهنگی با مدیران برای موفقیت شغلی بیشتر

از طرفی هماهنگی با سایر همکاران نیز باعث می‌شود:
• پیش‌نیازها در زمان مورد نظر آماده شده و تحویل فرد گردند؛
• دوباره‌کاری‌های تیمی ناشی از عدم هماهنگی به حداقل برسند؛
• هزینه تمام شده برای انجام کارها کاهش یابد؛
• فشار کاری از یک نفر برداشته شده و بر روی کل تیم باشد؛
• و مهارت‌های کار تیمی افزایش پیدا کنند.

پرسشگری هوشمندانه

این مورد را می‌توان کاملا مرتبط با مورد قبل (هماهنگی با مدیران و سایر همکاران) دانست. افرادی که به موفقیت‌های شغلی دست یافته‌اند، سوالات خود را پیش از شروع یک کار مطرح کرده و به‌دنبال پاسخ آنها هستند. بخصوص آن‌که در کار محول‌شده، موضوعی باشد که به‌خوبی با آن آشنایی نداشته و یا از جزئیات آن بی‌اطلاع‌اند.
پرسیدن سوالات هوشمندانه، یک عادت خوب برای جلوگیری از سوء برداشت‌هاست. اگر افراد به‌خوبی صورت‌مسئله را درک نکرده باشند، مطمئنا نمی‌توانند جواب قابل قبولی برای آن ارائه کنند. درک درست صورت‌مسئله نیز، معمولا با سوال‌پرسیدن، کار ساده‌تری خواهد بود.

بیشتر بخوانیم: نکات مهم برای تقویت مهارت حل مسئله!

گوش‌دادن فعال

شاید یکی از طلایی‌ترین عادات در افراد موفق، عادت به گوش‌دادن فعال باشد. گوش‌دادن فعال، یک مهره کلیدی و تقریبا گم‌شده در ارتباطات کلامی ماست. اگر به این موضوع به‌اندازه کافی توجه شود، بسیاری از مشکلات ارتباطی هرگز به‌وقوع نخواهند پیوست.
مشکل بزرگ بیشتر افراد در ارتباطات کلامی، «شنیدن» به‌جای «گوش دادن» است. به‌طور کلی، شنیدن باعث فعال‌شدن سنسورهای شنیداری گوش شده و صرفا فرد، صدایی را از طریق آن می‌شنود. اما گوش‌دادن فعال، یک «مهارت شناختی» است که مستقیما مغز را درگیر می‌کند. یعنی فرد با گوش‌دادن به چیزی، همزمان مفهوم آن را در ذهن خود «تجزیه و تحلیل» می‌کند.

مهارت گوش دادن فعال در محیط‌های کاری
مهارت گوش دادن فعال در محیط‌های کاری

در محیط‌های کاری و در ارتباطات کلامی با مدیران و همکاران، عادت به گوش‌دادن فعال می‌تواند مزایای مختلفی با خود به‌همراه داشته باشد. اما اصلی‌ترین مزیت این عادت، تفهیم درست صورت‌مسئله و درک‌کردن دقیق منظور افراد است. اگر با مفاهیم مرتبط با ارتباطات کلامی آشنا باشید، به‌خوبی می‌دانید که بسیاری از مشکلات ارتباطی، از برداشت‌های اشتباه ناشی می‌شوند.

خودمدیریتی فعال

برخی از ویژگی‌های اخلاقی و خصوصیت‌های کارکنان، ممکن است برای مدیران یک شرکت یا سازمان پسندیده نباشند. یکی از مهم‌ترین موارد در این خصوص، عدم خودمدیریتی در کارکنان است. معمولا مدیران سطوح مختلف یک سازمان، هرگز علاقه‌ای به پیگیری‌های مستمر و یادآوری وظایف محول‌شده به کارکنان ندارند.
افرادی که به‌دنبال دستیابی به موفقیت‌های شغلی بیشتر هستند، عادت دارند همیشه خودشان،‌ اولین مدیر خودشان باشند! زمانی‌که به این افراد کاری سپرده می‌شود، خودشان بسیاری از موارد را بررسی کرده و فقط در مواقع ضروری، با مدیران و سایر همکاران، هماهنگ می‌شوند. این افراد نسبت به دیگران، به پیگیری‌های کمتری نیاز داشته و معمولا مدیران، آنها را افرادی مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد می‌دانند.
البته این خودمدیریتی به معنای خودرای‌بودن و بی‌توجهی به نظرات دیگران نیست. بلکه خودمدیریتی به عنوان یکی از حوزه‌های هوش هیجانی (EQ)، به‌معنای شناسایی، مدیریت و به‌سرانجام‌رساندن کارهای نسبتا بدیهی است؛ پیش از آن‌که دیگران آنها را به ما گوشزد کنند!
برخی از موارد ضروری برای تقویت خودمدیریتی عبارتند از:
• اعتماد به نفس
• تسلط بر مدیریت زمان
• توانایی تعیین هدف و برنامه‌ریزی
• توانایی حل مسئله بالا
• مسئولیت‌پذیری
و…

بیشتر بخوانیم: روش‌های افزایش مسئولیت‌پذیری شغلی!

ثبت مستندات و گزارش‌دهی مستمر

آخرین عادت مهمی که برای موفقیت شغلی به آن اشاره می‌کنیم، عادت به مستندسازی و گزارش‌دهی است. افراد موفق در هر زمینه‌ای، همیشه برای گفته‌های خود، سند ارائه می‌کنند. اگر بخواهند موضوعی را بیان کنند، این کار همیشه با ارائه مجموعه‌ای از آمار، ارقام و مستندات همراه است.

ثبت مستندات و گزارش‌دهی منظم
ثبت مستندات و گزارش‌دهی منظم

ثبت مستندات کاری، به این دلیل حائز اهمیت است که، در مواقع لزوم می‌توان به آنها رجوع کرده و از این طریق اطلاعات ارزشمندی استخراج کرد. از طرفی اگر قرار است برای موضوعی به کسی گزارشی ارائه شود، این مستندات می‌توانند به عنوان یکی از منابع این گزارش‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.
یک کارمند موفق در سازمان، همیشه باید بداند هر پروژه‌ای پیش از تحویل به او چه وضعیتی داشته و پس از آن، چه تغییراتی داشته است. مدیران سازمان نیز با بررسی این تغییرات، در سطح توانایی‌های کارمند مورد نظر بازنگری کرده و شانس او برای ارتقای شغلی نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانیم: نکات مهم برای ارتقای شغلی از نظر کارمندان موفق!

عادت‌سازی، فرآیندی زمانبر است!

در این مطلب با عادات مهمی که به موفقیت شغلی افراد کمک می‌کنند، بیشتر آشنا شدیم. ایجاد این عادت‌ها اگرچه فرآیندی زمانبر است، اما در آینده‌ای نزدیک، پیامدهای بسیار مطلوبی را هم برای خود فرد و هم برای سازمانی که در آن کار می‌کند با خود به‌دنبال دارد. برای موفقیت در این مسیر می‌توان در هر مقطع از زمان بر روی یکی از این عادت‌ها تمرکز کرده و به‌مرور به همه آنها دست پیدا کرد.

اشتراک
اطلاع رسانی از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
دیدن تمام نظرات
شبکه اجتماعی سازمانی بالونت

بالونت یک استارتاپ در حوزه شبکه‌های اجتماعی است که به صورت تخصصی بر روی خدمات به تیم‌های کاری، شرکت‌ها و سازمان‌ها متمرکز شده است. بالونت در چشم‌انداز خود، یک سوپر اپلیکیشن بومی را متصور شده است تا بتواند نیازهای گوناگونی از کاربران را مخصوصا در حوزه کار تیمی و کسب‌و‌کار برطرف نماید. این استارتاپ در سال ۱۳۹۶ و توسط شرکت «زمین مجازی» راه‌اندازی شده است.

شماره تماس:  28424650-021

(شنبه تا پنج‌شنبه | ساعت 9:30 تا 17:30)

دفتر تهران: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، تقاطع کردستان، ساختمان فرهاد، طبقه سوم

دفتر اصفهان: خیابان مشتاق سوم بعد از سه‌راه جی‌شیر، ساختمان شهرک علمی و تحقیقاتی، طبقه سوم، واحد ۳۱۰

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت زمین مجازی می‌باشد.

© 2021 zamin.link